Misschien klinkt het een beetje vreemd wat ik nu ga vertellen en gaat het zelfs in tegen alles wat je hebt geleerd over pitchen, storytelling en spreken.
Maar ik geloof niet in “perfecte” pitches.
Wel in “échte” pitches.
Geen perfecte zinnen die tot op de letter geoptimaliseerd zijn. Geen strak ommuurde structuur waar je koste wat het kost in moet passen. Geen one-size-fits-all model waarmee je zogenaamd ‘klanten moeiteloos naar je toe trekt’.
Waarom niet?
Omdat ieder verhaal uniek is en niet voor iedereen werkt. Sterker nog: voor veel ondernemers werkt het juist averechts, omdat het ‘perfecte verhaal’ vaak helemaal niet aansluit.
Misschien herken je dit...
Je hebt je boodschap zorgvuldig uitgedacht tot in de puntjes.
Je hebt een goed verhaal voorbereid dat op papier klopt.
Je hebt de regels van storytelling gevolgd: held, obstakel, oplossing, transformatie.
Oftewel; je verhaal staat als een huis.
Maar.
Het voelt geforceerd, niet echt. Het resoneert niet met jou en daardoor ook niet met je publiek.En ze haken niet aan zoals jij had gehoopt en had voorgesteld.
Hoe kan dat?
Omdat je iets volgt wat niet echt bij jou past, omdat jouw uniciteit erin ontbreekt. Je probeert alles volgens het boekje te doen en je perst jezelf daarmee in een vorm die misschien technisch werkt, maar niet klopt met wie jij bent. Het komt er niet helemaal uit.
En dan gebeurt er dit:
> Je verliest je echte stem, jouw kernboodschap,
> Je raakt overprikkeld door al het ‘moeten’, je raakt de draad kwijt,
> Je energie en authenticiteit vloeit weg, en dat is juist waar mensen op aangaan,
> Je wordt een kopie van de ander, omdat je niet op jezelf durft te vertrouwen.
En dat is precies waar je vastloopt
Je denkt dat je een perfect, tot op de komma uitgedacht verhaal nodig hebt om je publiek te inspireren of te overtuigen. Je denkt dat er één magische pitch is die altijd werkt. Je zoekt houvast en grijpt daarom naar formats, templates en bewezen scripts. Maar de waarheid is heel anders; veel simpeler en krachtiger.
En tegelijkertijd misschien wel een beetje bevrijdend:
Want mensen kopen geen strategieën of kunstjes die jij doet. Ze kopen geen perfect geformuleerd verhaal.
Ze willen JOU.
Ze vertrouwen jou, omdat ze zien dat jij diegene bent die hun verder kan helpen en dat is wat mensen écht van je willen en dus kopen. En schrik niet, want dit is goed nieuws. Mensen kopen jou, omdat ze het alleen van jou kunnen en willen horen. Bizar hè, en laat dit dan ook even goed tot je doordringen.
Ze willen jou voelen, jouw kennis en inzichten horen, jouw reis, jouw transformatie.
Ze willen weten wat jij hebt meegemaakt, welke lessen jij hebt geleerd, hoe jij hebt gedeald de worstelingen waar zij nu doorheen gaan.
Maar ook:
Wat jou drijft en waarom jij hen begrijpt.
Niet omdat je een perfect verhaal vertelt dat volgens de regeltjes klopt, maar omdat je een verhaal vertelt dat écht is. Een verhaal dat klopt met jouw hart, jouw stem, jouw ervaringen en lessen.
Waarom echtheid wint van perfectie
We leven in een tijd waarin iedereen schreeuwt om aandacht, maar echte verhalen herken je. Ze zijn echt. De één roept vaak nog harder dan de ander en de 'marketingtrucjes' lijken soms belangrijker dan oprechte verbinding. Het authentieke echte verhaal...
En toch zie je het overal:
Het zijn de mensen die hun eigen stem laten horen, die opvallen. Mensen met een echt en oprecht verhaal die de aandacht krijgen. Niet omdat ze harder praten, maar omdat ze echt zijn. Die zich niet groter voordoen, maar gewoon zichzelf zijn.
Mensen resoneren met jouw echtheid en authenticiteit.
Omdat ze zichzelf erin herkennen.
Omdat ze jouw waarheid en echtheid voelen.
Omdat je niet verkoopt, maar verbindt en daar ligt de key.
Wat als?
Wat als je niet harder hoeft te schreeuwen?
Wat als je geen trucjes hoeft toe te passen die niet bij je passen?
Wat als je geen format hoeft te volgen dat jou eerder belemmert dan helpt?
Wat dan wél?
Meer van wie jij bent laten zien, door gewoon jezelf te zijn.
Vertellen vanuit jezelf door te delen wat jij hebt meegemaakt, hoe het jou heeft veranderd, wat je ervan hebt geleerd, welke obstakels jij hebt ervaren en hoe je dat hebt opgelost.
Spreek jouw woorden en op jouw unieke eigen manier, zonder jezelf anders voor te doen.
Zonder masker.
De krachtigste pitch komt uit je hart
De beste manier om impact te maken met jouw verhaal en de manier hoe je mensen echt kunt raken, in beweging kunt krijgen en aan je kunt verbinden?
Die zit niet in een script, format of in de ‘juiste structuur’.
Maar in JOU
De moraal
Stop met zoeken naar de perfecte pitch en laat het idee los dat je eerst een ‘kloppend’ verhaal nodig hebt voordat je iets te vertellen hebt.
Jouw verhaal klopt als jij het 'ook' gelooft.
De echtheid, de rauwheid, de kwetsbaarheid, de oprechte verwondering, dát is waar mensen zich toe aangetrokken voelen. Dát is wat jouw verhaal bijzonder maakt.
Dus: durf echt te zijn, jouw woorden te spreken en het te laten stromen zoals het komt. Want op het moment dat jij jezelf toestaat om volledig jezelf te zijn in je verhaal, komt niet alleen jouw kracht naar boven, maar geef je ook anderen de ruimte om geraakt te worden, zich te openen, en met en door jou in beweging te komen.
Je hebt geen perfecte pitch nodig. Wel een echte en die zit al in jou.
Verhalen vertellen verbindt en geeft herkenning. We geven door verhalen betekenis aan de wereld om ons heen.
Mijn missie is dat jij een heldere boodschap communiceert, zodat mensen naar je luisteren, jouw verhaal begrepen wordt, deze wordt onthouden en wordt doorverteld.
Zo maak je van volgers, fans die uiteindelijk klant bij je worden.