15 verteltechnieken die jouw verhalen naar een hoger level tillen

15 verteltechnieken om je verhalen naar een hoger level te tillen

Ik vermoed dat jij graag een betere verhalen verteller wilt worden.  

En het is de realiteit, want het is vandaag de dag een onmisbare vaardigheid die van onschatbare waarde is. Om. geweldige verhalen te kunnen vertellen die jouw klanten, collega’s en vrienden zeker gaan inspireren als je een aantal van deze verteltechnieken toepast. 

Maar hoe til je verhalen naar een hoger level? 

En hoe beheers je nu de kunst van het verhalen vertellen?

Een geweldig idee wordt nooit realiteit, als je er niet in slaagt om de mensen om je heen te overtuigen van de waarde van jouw idee. Een goede verteller legt zijn of haar idee goed uit om er vervolgens draagvlak voor te krijgen. Mensen willen jouw idee graag horen, als ze de waarde ervan inzien. 

 

Als je je publiek weet te boeien, dan kun je je ideeën realiseren. In deze blog heb ik 15 simpele trucs voor je, die je direct kunt toepassen om je verhalen naar een hoger level te tillen. 

 

Deze verteltechnieken zijn super handig in te zetten. Ze worden gebruikt in populaire boeken, documentaires, tv-shows, toneelstukken, films, computerspellen, Ted Talks, voor corporate stories en bij teambuilding- en veranderingsprocessen binnen bedrijven.

 

Wat zijn deze 15 krachtige verteltechnieken?

1. Maak gebruik van een preview

Geef je publiek een voorproefje van je verhaal. Een voorproefje van wat je te bieden hebt. Mensen zijn nieuwsgierig en willen meer zien en horen. Net zoals je de volledige film wilt zien na het zien van een boeiende trailer van een nieuwe film. 

 

Het is dezelfde reden waarom je weer tot een avond comakijken wordt verleidt en mee wordt. meegesleurd als je een preview van de volgende aflevering van je favoriete serie op Netflix hebt gezien. 

 

2. Maak gebruik van een cliffhanger

Mensen hebben een hekel aan ‘losse eindjes’. We hebben behoefte aan sluiting. Het verhaal in ons hoofd moet af. Daarom is de ‘cliffhanger’ (berucht van de laatste seconden van een tv-soap, denkend aan GTST ( Goede Tijden Slechte Tijden)), een geweldige manier om de aandacht van de mensen te trekken en vast te houden. Je publiek wil wanhopig weten hoe jouw verhaal zich ontwikkelt en hoe het eindigt.

 

3. Maak gebruik van een verrassingseffect

Door onverwachte elementen en plotwendingen toe te voegen houd je je verhaal spannend en mensen houd je geboeid. Dit bereik je door ergens naar toe te werken en dan, vanuit het niets, je verhaal een andere kant op te sturen. Een onverwachte gebeurtenis erin leggen, zodat mensen verrast worden. Dit zal je publiek uit hun stoel blazen.

 

4. Maak gebruik van het mysterieuze

We zijn nu eenmaal nieuwsgierige wezens. We willen graag alles weten en als het al een beetje mysterieus is, dan zal dat onze nieuwsgierigheid opwekken. Het is als het oplossen van een raadsel of het kijken naar een goocheltruc.

We willen weten hoe het werkt of gaan dit verder uitzoeken. Het geheim willen we begrijpen en we laten niet los, voordat we het hebben opgelost. Als je dit toevoegd aan je verhaal, kun je rekenen op een geboeid publiek en dat is nu wat je precies wilt.

 

5. Maak gebruik van humor

Door humor te gebruiken trek je nog meer mensen naar je toe, omdat ze zich nog meer verbonden voelen met je. Humor zorgt er zelfs voor dat je een hoge gunfactor krijgt. Humor werkt genezend en helend. En daarbij, we voelen ons enorm aangetrokken tot mensen die een lach op ons gezicht toveren.

Vertel dus grappen, of kies een grappige scene en voeg grappige en gekke elementen toe aan je verhaal. Humor is en blijft één van de krachtigste manieren om je publiek aan te trekken en te betrekken. Als je jouw publiek of luisteraar amuseert, gaan ze het leuk vinden om nog meer te weten te komen, maar ook over jou.

Laat me lachen en ik zal luisteren. Mensen willen nu eenmaal vermaakt worden. Humor is een krachtige emotie, die erg verbindend werkt. 

 

6. Maak gebruik van de gedachte bij je luisteraar “ik vraag me af hoe/ als/ wanneer/ waarom…. ”

Dingen die anders zijn of opmerkelijk zijn, trekken onze aandacht. Of het nu iets bijzonders, cools of raars is, dat maakt niet uit. Als het iets is dat mensen nog nooit eerder hebben gezien of gehoord, willen ze vaak meer weten. Als je ervoor kan zorgen dat jij je publiek of luisteraars iets laat afvragen in je verhaal, dan blijft het hangen en gaat het zich verspreiden.

 

7. Maak het persoonlijk

Cijfers (hoe indrukwekkend ze ook zijn) zorgen voor een saai verhaal. Je publiek moet, maar wil ook empathie en emotie voelen. Daarom is het raadzaam en handig, dat je altijd een personage introduceert waarmee zij zich kunnen identificeren.

Dit kan jijzelf zijn, maar het kan ook een (fictief of echt) personage zijn, wat helpt om je verhaal herkenbaarder te maken. Na een ramp tonen vaak non-profitorganisaties slachtoffers in hun campagne om een abstract probleem (bijvoorbeeld de oorlog in Oekraïne) om te zetten in een herkenbaar verhaal van een persoon zoals jij en ik.

Ik weet niet of je de Toespraak op Bevrijdingsdag van Koning Willem Alexander nog weet tijdens de pandemie in 2020 op de Dam in Amsterdam? Het verhaal van Jules Schelvis maakte dat hij zijn verhaal nog sterker kon maken door het persoonlijke leven van deze Joodse man. 

 

8. Maak gebruik van drama

Bij de meeste verhalen draait het om drama en dat maakt een verhaal erg goed. Het drama is, wat een verhaal interessant maakt.

Drama kan een direct probleem zijn (‘als we niets doen, raken we die ijsberg!’), een conflict (‘we hebben nog maar twee reddingsboten, we moeten kiezen wie leeft of sterft…’) of een directe dreiging, de zogenaamde ‘tikkende klok’ (‘Vanwege de onherstelbare schade zinkt het schip in 60 minuten naar de bodem van de oceaan!’). Of een niet onbelangrijke het acuut gevaar (‘als ik die trekker nu niet overhaal is het te laat en zal die beer mij levend verslinden’).

 

Als je een geweldig dramatisch verhaal wilt vertellen, raad ik je aan om de ‘monomyth’ van Joseph Campbell te gebruiken. Beter bekend als de ‘Hero’s Journey’. Dit is de klassieke lay-out voor elk heldenverhaal.

Je kunt het overal vinden. Van de oude legendes, mythen en sprookjes tot wereldberoemde boeken en Hollywood-films, zoals The Matrix, Harry Potter, Lord of the Rings en Star Wars. Ze gebruiken allemaal dezelfde vertelstructuur.

Hieronder vindt je een korte animatie-video waarin de afzonderlijke stappen worden uitgelegd. Voor meer informatie kun je het beste Campbell’s boek ‘Hero with a Thousand Faces’ lezen.

 

9. Maak gebruik van een schurk

Als je hoofdpersoon de held van het verhaal is, kun je ook zijn of haar tegenstander maken. De vijand waarmee je hoofdpersoon concurreert, strijdt of moet afrekenen.

De schurk is een geweldige bron voor drama. De strijd tussen een protagonist en een antagonist maakt een verhaal interessant. Denk er gewoon over na. Wat is Harry Potter zonder Voldermort? Batman zonder de Joker? Tom zonder Jerry? Roodkapje zonder de wolf?

Het klinkt misschien een beetje gek, maar de schurk kan ook over jou gaan. Iet waar jij mee moet afrekenen of de strijd mee aan moet gaan. Denk aan onzekerheid, verslaving, depressie of een vader die je altijd heeft gezegd dat je er niet toe doet. Dit kun je gebruiken in je persoonlijke verhalen. Je publiek zal zich ook hierin herkennen. 

 

10. Maak gebruik van een metafoor

‘Wat is het hier een zwijnenstal.’ ‘De pen is machtiger dan het zwaard.’ ‘Een appel per dag houdt de dokter weg.’ ‘Lachen is het beste medicijn.’

Onze taal is gevuld met metaforen. De metafoor is een krachtige manier om tot de verbeelding van je publiek te spreken, door twee niet-gerelateerde onderwerpen met elkaar te vergelijken en te verbinden.

Je kunt een metafoor gebruiken als onderdeel van je verhaal of je kunt van je hele verhaal één grote metafoor maken.

 

11. Zorg dat je het doel overbrengt

Een doel in een verhaal zorgt voor een goede structuur en opbouw. En daarbij, je neemt je publiek mee in je verhaal. 

Welk doel heeft je hoofdpersonage? Wat moet hij of zij doen? Een berg beklimmen? Een zee overvaren? Een spel winnen? Een prinses redden? Door je hoofdpersoon een doel te geven, geef je richting aan je verhaal. En hierdoor wordt ook duidelijk waar ze naar kijken en/ of luisteren. 

 

12. Maak gebruik van een mooie en hoopvolle toekomst

Als je het verhalen vertellen goed beheerst kun je als verteller een levendig beeld schetsen. Een ‘droom’ die je doet uitkijken naar de toekomst. Een groot verteller zal niet praten over wat is, maar over wat er kan zijn of gaat komen.

Denk maar aan John F. Kennedy’s “We kiezen om naar de maan te gaan”, of Martin Luther King’s “I have a dream”. Of Trump “Make America Great again”. Er zit een actie in. Je bent ergens naartoe op weg en als je dat in je verhaal kunt leggen maakt dat je verhaal extra krachtig. 

 

13. Maak gebruik van verschillende verhaallijnen in een verhaal

Het gebruik van meerdere verhaallijnen kan helpen om je verhaal interessanter te maken. Je kunt bijvoorbeeld het hoofdverhaal vertellen vanuit het oogpunt van verschillende hoofdrolspelers/ personages.

Je kunt ook meerdere verhalen als voorbeeld delen om je belangrijkste boodschap te delen, bewijzen of uit te leggen.

 

14. Speel met tijdslijnen 

Als verhalenverteller kun je spelen met de tijd. Om je verhaal dynamischer te maken kun je halverwege beginnen (bijvoorbeeld midden in de actie), flashback naar het verleden of flash forward naar de toekomst.

Aarzel niet om dingen te versnellen of te vertragen om uw verhaal levendiger te maken. Je kan ook bij het einde beginnen en terugvertalen, of op de plek van je verhaal starten en vertragen door andere verhalen er tussenin doorheen te vertellen. 

Het bijzondere met verhalen is, dat we ze in ons brein automatisch op volgorde kunnen zetten, ondanks dat ze niet altijd in een chronologische tijdlijn worden verteld. 

 

15. Maak gebruik van hoogte- en dieptepunten

Een goed verteld verhaal bestaat uit hoogte- en dieptepunten. Je kunt je publiek immers niet continu in spanning laten. Houd hier rekening mee en wissel spannende actie af met rustige momenten. Varieer met de spanning en werk langzaam aan naar een climax toe.

Over de auteur

Diana Bijlsma  -  Verhalen vertellen verbindt en geeft herkenning. We geven door verhalen betekenis aan de wereld om ons heen.

Mijn missie is dat jij een heldere boodschap communiceert, zodat mensen naar je luisteren, jouw verhaal begrepen wordt, deze wordt onthouden en wordt doorverteld.

Zo maak je van volgers, fans die uiteindelijk klant bij je worden.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>