Blog

Waarom storytelling juist nu belangrijker is dan ooit

En waarom AI jouw stem niet kán overnemen

De wereld verandert razendsnel – maar jij blijft onmisbaar

We leven in een tijd waarin AI je teksten kan schrijven, video’s kan maken en zelfs gesprekken kan simuleren. En alles wat er allemaal alweer mogelijk is nu ik dit schrijf.

Het lijkt verleidelijk. De technologie het 'zware' werk laten doen, maar precies daarom is er iets wat steeds schaarser wordt en dus waardevoller... Echtheid. Jouw stem. Jouw verhaal. Jouw menselijke levenslessen, en zienswijze.

Storytelling is niet zomaar een marketingtruc.

Het is een eeuwenoude manier van verbinden, door betekenis te geven aan wat er wordt gezegd. En in een wereld vol ruis en algoritmes is het juist dát wat mensen raakt. Dát is wat mensen onthouden, wat ze verbindt en in beweging brengt. En dat maakt het zo bijzonder, want dat is juist wat niemand van je kan kopiëren. Je begrijpt, jij wordt steeds belangrijker!

Technologie informeert maar verhalen transformeren.

AI kan jou razendsnel informatie geven. Feiten, statistieken, lijstjes, formats en wat al niet meer. Je kunt jezelf verpakken in een clone, complete websites en klantenservices draaien op AI. Het is allemaal mogelijk.

Maar informatie raakt zelden het hart en je hebt al snel in de gaten dat je te maken hebt dat je met een AI Chatbox te maken hebt als je een antwoord van de klantenservice wilt. Het is allemaal betrekkelijk, maar het hart is precies dat jou de juiste keuzes laat maken – zelfs in je business.

Verhalen doen iets wat feiten niet kunnen: ze brengen betekenis. Ze wekken herkenning op. Ze zorgen ervoor dat jouw publiek zich gezien, gehoord en begrepen voelt. Verhalen nodigen dan ook uit tot emoties, ze transformeren en leiden tot handelen.

Hoe vaak heb jij niet bij een verhaal van iemand gedacht: 'wauw als hij dit kan, dan kan ik het ook.' Of dat je compassie voelde, omdat diegene iets heeft overwonnen waar jij nog steeds mee strubbelt?

.

En dat is de kern: technologie overtuigt het hoofd. Maar JIJ raakt het hart.

Wat maakt verhalen dan zo krachtig?

  1. Ze bouwen bruggen tussen mensen
    Een goed verhaal laat je denken: “Dat heb ik ook meegemaakt.” Of: “Wauw, ik begrijp nu wat jij voelde of bedoeld.” Verhalen maken het verschil tussen een volger of een fan die écht luistert.

  2. Ze blijven hangen
    Mensen vergeten wat je zei. Maar ze vergeten nooit hoe je ze liet voelen. Verhalen creëren emotionele ankers en die blijven. Een goed verteld verhaal, kun je je jaren later nog herinneren. Daarmee geef jij betekenis aan je eigen leven door er lessen en inzichten uit te halen.

  1. Ze maken jou uniek
    In een zee van content zijn verhalen de enige manier om niet alleen zichtbaar, maar ook herkenbaar te zijn. Jouw weg, jouw struggles, jouw lessen... dát is waar mensen op aanhaken.

Jij bent de mens achter en door de boodschap

AI zal je werk makkelijker maken, dat zal ik niet ontkennen. Maar jij bent degene die betekenis geeft aan het werk.Jij voelt aan wanneer iemand vastloopt, hulp of een klankbord nodig heeft. Jij weet wanneer stilte krachtiger is dan woorden.

Jij kijkt iemand aan en voelt: hier zit iets achter of tussen de woorden die gezegd worden wordt een andere boodschap verteld. Daar komt geen algoritme tussen.

Storytelling is de manier om die menselijke kant zichtbaar te maken. Om niet alleen kennis over te dragen, maar ook bewustzijn te zaaien of te creëeren. Om niet alleen te spreken, maar juist te raken, want dat is wat je wilt nietwaar?

Waarom coaches en trainers nú moeten kiezen

Als coach of trainer ben jij een gids. Je staat niet boven je klant, maar naast hen. Jouw verhalen zijn bakens, die piketpaaltjes die richting geven. Ze laten zien dat struikelen erbij hoort en dat doorgaan mogelijk is.

Maar wat gebeurt er als we alleen nog AI inzetten?

Als we onze menselijke verhalen weg automatiseren?

Dan halen we de ziel uit ons werk.

En laat dat nou precies zijn waar jouw klant op is gevallen: de ziel in jouw boodschap.

AI als gereedschap en niet als vervanging

Ik moedig je aan om AI je te laten ondersteunen. Laat het voor je brainstormen, je de juiste structureren geven en op je creativiteit finetunen.

Maar laat jouw verhaal nooit geschreven worden door iets dat jou niet kent.

Gebruik technologie slim en alleen als het op de juiste manier voor je werkt. Maar zet je eigen mens-zijn juist op de voorgrond. Want dáár zit je impact, daar zit jouw authenticiteit, jouw goud.

Jij bent geen contentmachine. Jij bent een verhalenbrenger.

Het is tijd om terug te keren naar de essentie - waar het echt om gaat

In deze overprikkelde wereld verlangen mensen niet naar nog méér informatie, maar ze verlangen naar verbinding en community. En die begint bij een stem die hen (aan)raakt.

Niet omdat die perfect is – maar omdat die echt is.

Durf te vertellen. Over je twijfels, je fouten, je overwinningen, de obstakels die jij hebt overwonnen. Over het moment dat jij ook even niet meer wist wat je moest doen. Dát maakt jou echt, betrouwbaar en menselijk. Dát maakt je onvervangbaar.

Wat wil jij dat mensen voelen en onthouden als ze jou horen?

Sta even stil.

Wat wil jij dat mensen voelen als ze jou horen spreken, lezen of ontmoeten? Wil je dat ze denken: "Wat een slimme coach" Of wil je dat ze voelen: "Ik wil bij haar zijn, want zij snapt mij."

Welke verhalen mag jij tot leven brengen?
Welke stukken van jou verdienen het om gedeeld te worden – niet omdat ze perfect zijn, maar omdat ze waar-de-vol zijn?

Ik daag je uit: 'Vertel vandaag (nog) één verhaal dat je nog nooit eerder hebt gedeeld. En dat is niet om je te imponeren, maar om te verbinden. Jouw publiek wacht niet op perfectie, maar wel op jou."

Wil je hiermee aan de slag?
Laat het me weten. Ik kan je helpen je verhalen te vinden, te vormen en te vertellen, waarmee jij het hart van je luisteraar raakt.

Wil je meer weten over Storytelling en wat ik voor jou kan betekenen?

Over de Auteur
Example image

Verhalen vertellen verbindt en geeft herkenning. We geven door verhalen betekenis aan de wereld om ons heen.

Mijn missie is dat jij een heldere boodschap communiceert, zodat mensen naar je luisteren, jouw verhaal begrepen wordt, deze wordt onthouden en wordt doorverteld.

Zo maak je van volgers, fans die uiteindelijk klant bij je worden.